نشان تجارت - به باور دبیر انجمن کسب و کارهای اینترنتی طرح مجلس برای اینترنت میتواند تا ۳۰۰ هزار کسب و کار خرد و خانگی را از بین ببرد و با فیلترینگ گسترده تا ۹۰۰ هزار نفر بیکار میشوند و به اعتقاد اعضای کمیسیون فاوای اتاق ایران بیتوجهی طرح صیانت به حفظ ارتباطات بینالمللی به خطر افتادن ۳۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را قطعی خواهد کرد.
در همین رابطه محمدرضا طلایی، رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران گفت: شبکههای اجتماعی بالغ بر یک تا ۱.۵ میلیارد عضو دارد و این مهمترین ظرفیتی است که میتوان با آن پتانسیلهای اقتصادی کشور را معرفی کرد. حالا با فرض اینکه پلتفرم داخلی مانند اینستاگرام پلاس ایجاد شود آیا صاحبان مشاغل در سایر کشورها هم از این پلتفرم استفاده خواهند کرد؟!
رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران گفت: تعداد شرکتهایی که در زمینه کسبوکارهای نو و مبتنی بر فناوری اطلاعات فعالیت میکنند، روزبهروز در حال افزایش است. ضرورت دارد فعالان اقتصادی زمینههای پیوند فناوری با کسب وکارشان را فراهم سازند و همگام با پیشرفت تکنولوژی در مسیر توسعه بنگاه اقتصادیشان با توجه به تحریم ها و تهدیدهای خارجی گام بردارند.
به اعتقاد این کارشناس اقتصادی؛ با گذر زمان شکل محتوا و هدف از تولید محتوا تغییر کرده است. بیشترین تغییرات به زمان ظهور اینترنت برمیگردد و اکثر آن محتواهای تولیدی باهدف انتقال دانش انجام میشود. این زمینه توسعه جوانب مختلف در کشور را در بر می گیرد که به هیچ عنوان نمی تواند از بدنه اقتصاد دور شود.
طلایی ادامه داد: نظر کمیسیون فاوای اتاق ایران مبنی بر اینکه فعالان شبکه های اجتماعی یا فضای مجازی ابراز هویت شوند کاملاً قابل درک و پذیرش است و قطعاً کار اصولی و هدفمند محسوب می شود ودر این راستا آمادگی هر گونه حمایت را دارد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: حمایت از پلتفرهای داخلی در بخش های مختلف چه در شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها کار بجا و قابل اجراست. چراکه متخصصین فناوری اطلاعات کشورما نیزباید مورد حمایت قرار بگیرند. اما این حمایت نباید جلوگیری از فعالیت رقبای خارجی باشد وگرنه این صنعت نیز گرفتار عاقبت صنعت خودرو سازی کشور خواهد شد. باید درنظرداشت رقابت به ویژه در صنایع موجب بالنگی می شود.
به گفته رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران؛ موضوع دیگر دربحث طرح صیانت مجلس، این است که دو قشر روی پلتفرها، فضای مجازی یا شبکه های اجتماعی ظرفیت های تولیدی خود را معرفی می کنند. یک بخش کسب و کارهای کوچک و متوسط می باشند که در این فضا بدنبال معرفی ظرفیت های تولیدی خود هستند. بخش دیگر شرکت های صادراتی می باشند که در زمینه صادرات غیر نفتی فعال و تولیدکننده بشمار می روند.
طلایی یادآور شد: با فرض بر اینکه پلتفرمی شبیه اینیستاگرام طراحی و پیاده سازی شود و اقبال جامعه به سمت این پلتفرم شبیه اینستاگرام داخلی تقویت شود و همه در این فضا حضور یابند. آیا این طرح می تواند بیش از یک میلیارد عضو پلتفرم هایی که در خارج از ایران هستند را جذب این پلتفرم داخلی کند؟!
وی تصریح داشت: با حذف و مسدود سازی این شبکه ها چطور یک صادر کننده به عنوان تنها راه تبلیغاتی برای معرفی ظرفیت های تولیدی – صادراتی دربازارهای بین المللی حضور داشته باشد؟ آیا مسیر دیگری برای استفاده جهت رقابت با سایر رقبای خود در این شرایط تنگنای تحریم دارد؟ این سوالی بود که از آقای مرادی یکی از تهیه کنندگان این طرح پرسیده شد اما پاسخی در این زمینه دریافت نشد!
رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: موضوع اصلی این است که یک تاجر و یا یک بازرگان ایرانی چند مسیر برای معرفی ظرفیت های تولیدی– صادراتی خود دارد. تنها مسیر برای حرکت اقتصادی فعالان اقتصادی، حضور در هیت های تجاری، نمایشگاه های بین المللی معتبر در خارج از کشوراست.
وی ادامه داد: حضور در نمایشگاه ها به دلیل افزایش نرخ ارز با هزینه های بسیار سنگین برای شرکت های ایرانی امکان ندارد. تنها مسیر مانده با کمترین هزینه و بیشترین بهره وری؛ حضور درفضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای معرفی ظرفیت های تولیدی – صادراتی کشور است.
این کارشناس اقتصادی می گوید: اگر طرحی باعث ایجاد هرگونه محدودیت و یا مسدود شدن این فضا شود آسیب زیادی به کسب و کارهای کوچک و متوسط می زند. تجار و بازرگانان اکنون از این ابزارها برای برقراری ارتباط با شرکت ها و رقبای خارجی نهایت استفاده را دارند. حالا با مسدود سازی این فضا آسیب جبران ناپذیری به بخش تولیدات صادرات محور کشور و فعالان این عرصه وارد خواهد شد.
طلایی تأکید داشت: برداشت اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران این است که ابعاد بین المللی این طرح دیده و مطالعه نشده است. تهیه کنندگان این طرح فقط بازارهای داخل کشور را در نظر داشتند. از سوی دیگر اینکه آیا این طراحان صیانت پلتفرم های مشابه در ایران را می توانند به وجود بیاورند که همان شرایط دسترسی به سایر بازارهای جهانی را برای تولید کنندگان و تجار به وجود بیاورد؟
رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: پلتفرم ها عمدتاً ابزار هستند و به تنهایی نمیتوانند کار زیادی انجام دهند باید کاربران خارجی در آن حضور پیدا کنند. اگر در طراحی پلتفرم های ایرانی تضمینی برای حضورکاربران خارجی وجود داشته باشد واگر طراحان و برنامه ریزان این طرح تعهد حضور کاربران غیر ایرانی را در این پلتفرم ها را می دهند قطعاً از این طرح ایرانی بسیار استقبال خواهد شد!
این کارشناس اقتصادی یادآور شد: رهبر عزیز کشورمان بارها تأکید داشتند که باید در چاه های نفتی بسته و کشور بسمت توسعه صادرات غیر نفتی در حرکت باشد. امروز تجار و بازرگانان یک مسیر برای معرفی کالا و محصولات تولیدی – صادراتی خود دارند. تولید کنندگان و صادرکنندگان ایرانی تنها یک راه برای ارتباط با بازارهای جهانی و معرفی کسب وکارهای خود دارند. اکنون فضای مجازی قابل اعتماد ترین و کم هزینه ترین و کوتاه ترین و بالاترین بهره وری مسیر ارتباط تجار و تولیدکنندگان ایرانی با سایر رقبا و مشتریان خارجی است.
طلایی ادامه داد: فناوری اطلاعات تأثیرات خود را در ابعاد مختلف اقتصادی – فرهنگی و اجتماعی در جوامع مختلف گذاشته است و اثرات مثبت آن امروز قابل مشاهده است. جداسازی مردم و حذف این شبکه ها خود تحریمی است و دیوار بلند را دور کشور ایجاد می کند و آسیب های جدی چنین نگرشی را درآینده نه چندان دور خواهیم دید.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که اجرای طرح صیانت چه میزان خسارت به بازار ایران وارد می کند گفت: هیچ کسی آماردقیقی از میزان ضرر و زیان ریالی به کسب و کارهای اینترنتی ندارد و اگر هم بخواهند رقمی اعلام کنند دقیقاً مدل آمار دهی طراحان این طرح می باشد و به هیچ عنوان نمی توان به آن استناد داشت.
وی تصریح کرد: رئیسجمهور ضمن حرکت در مسیر بهبود فضای کسبوکار، باید فضای امن برای سرمایهگذاری در کشور فراهم کند.
طلایی در پایان تأکید داشت: ابعاد بینالمللی طرح بررسی نشده و صدماتی که به صادرات وارد میکند برآورد نشده است. میلیونها شرکت در بخشهای مختلف اقتصادی فعال هستند. با تحریم داخلی تنها مسیری که باقیمانده برای معرفی ظرفیتهای تولیدی و صادراتی وجود دارد را به راحتی از دست خواهیم داد. این طرح تلاش برای کسب حدود 34 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را براحتی از بین میبرد.